Blogg
Månadens trendspaning: Varumärken marknadsför sig med egna pop-up hotell
Taco Bell är ett av många varumärken som hakat på trenden med att öppna tillfälliga hotell. I maj i år tog de tillfälligt över och satte sitt namn på ett hotell i Palm Springs, Kalifornien, under en weekend. Rummen kostade nära tvåtusen kronor per natt men sålde ändå slut på mindre än två minuter. Taco Bell är bara en i raden som öppnar tillfälliga hotell, mikrohotell (hyr och gör om ett rum på ett befintligt hotell) eller startar ett eget Airbnb.
Livslångt lärande håller hjärnan frisk
När vi lägger tid på att lära oss nya saker händer det en massa spännande saker i hjärnan. Bland annat utvecklas ett fett och en slags vägar som tillsammans bidrar till att signaler kan röra sig snabbare mellan hjärnans olika delar. Lärande fungerar faktiskt som jympa för hjärnan, håller den i form och kan till och med bromsa utvecklingen av demens.
Mer matkunskap ger konsumenterna ökad makt
Under tredje avsnittet delen av Bentigo Måltidsministeriet navigerade vi i djungeln av märkningar på livsmedel och som bara blir allt fler. Vad är egentligen rätt för klimatet och den egna hälsan? Ekologiskt sägs ju vara dåligt för klimatet och nya superlivsmedel påstås göra oss friskare. För att diskutera dessa frågeställningar bjöd vi in ett gäng samtalsdeltagare, varav flera extra insatta i ämnet, till ett samtal om vem och vad vi egentligen kan lita på.
Färre privata kvadrat gör mer av staden till vardagsrum
Det offentliga rummet behöver få och tillåta fler och nya typer av vardagsrum. Medborgare behöver involveras och fler aktörer jobba på tvärsen med planeringen. Resursstarka grupper bör inte tystas, men få ett mer proportionerligt utrymme. Vi behöver också fler installationer för samtal och anledningar till att börja interagera med människor vi ännu inte känner. Det var några av slutsatserna i vårt samtal om staden som vardagsrum.
Framtiden blir mer men inte bara färdiglagad
Under Almedalsveckan samlade vi en namnkunnig panel som vi frågade om framtiden kommer att vara färdiglagad. Vi fick bland annat lära oss att samma kunder vill ha enkelt på vardagar och mer avancerat på helgerna. Handeln behöver också bli bättre på att ge sina kunder upplevelser, inspiration och information.
Vikten av sammanhang
Ett möte eller event som saknar sammanhang eller inte hänger ihop är slöseri med människors tid och egna pengar. Det kan göra mer skada än nytta och i värsta fall skada varumärket. Genom att sätta aktiviteten i ett större sammanhang, inleda varje ämne med att skapa kontext och se till att allt hänger ihop minskar du risken för att man ser på ditt event som dåligt. I den här artikeln går vi igenom varför det är viktigt och hur det går till.