Blogg

nyheter, tips nyheter, tips

Månadens trendspaning: Varumärken marknadsför sig med egna pop-up hotell

Taco Bell är ett av många varumärken som hakat på trenden med att öppna tillfälliga hotell. I maj i år tog de tillfälligt över och satte sitt namn på ett hotell i Palm Springs, Kalifornien, under en weekend. Rummen kostade nära tvåtusen kronor per natt men sålde ändå slut på mindre än två minuter. Taco Bell är bara en i raden som öppnar tillfälliga hotell, mikrohotell (hyr och gör om ett rum på ett befintligt hotell) eller startar ett eget Airbnb.

Läs mer
Motescoachen, nyheter Motescoachen, nyheter

Livslångt lärande håller hjärnan frisk

När vi lägger tid på att lära oss nya saker händer det en massa spännande saker i hjärnan. Bland annat utvecklas ett fett och en slags vägar som tillsammans bidrar till att signaler kan röra sig snabbare mellan hjärnans olika delar. Lärande fungerar faktiskt som jympa för hjärnan, håller den i form och kan till och med bromsa utvecklingen av demens.

Läs mer

Mer matkunskap ger konsumenterna ökad makt

Under tredje avsnittet delen av Bentigo Måltidsministeriet navigerade vi i djungeln av märkningar på livsmedel och som bara blir allt fler. Vad är egentligen rätt för klimatet och den egna hälsan? Ekologiskt sägs ju vara dåligt för klimatet och nya superlivsmedel påstås göra oss friskare. För att diskutera dessa frågeställningar bjöd vi in ett gäng samtalsdeltagare, varav flera extra insatta i ämnet, till ett samtal om vem och vad vi egentligen kan lita på.

Läs mer
citytalks, resume citytalks, resume

Färre privata kvadrat gör mer av staden till vardagsrum

Det offentliga rummet behöver få och tillåta fler och nya typer av vardagsrum. Medborgare behöver involveras och fler aktörer jobba på tvärsen med planeringen. Resursstarka grupper bör inte tystas, men få ett mer proportionerligt utrymme. Vi behöver också fler installationer för samtal och anledningar till att börja interagera med människor vi ännu inte känner. Det var några av slutsatserna i vårt samtal om staden som vardagsrum.

Läs mer

Vikten av sammanhang

Ett möte eller event som saknar sammanhang eller inte hänger ihop är slöseri med människors tid och egna pengar. Det kan göra mer skada än nytta och i värsta fall skada varumärket. Genom att sätta aktiviteten i ett större sammanhang, inleda varje ämne med att skapa kontext och se till att allt hänger ihop minskar du risken för att man ser på ditt event som dåligt. I den här artikeln går vi igenom varför det är viktigt och hur det går till.

Läs mer