Blogg
Mötesreceptet: Idéstafetten
Många fastnar i gamla hjulspår när det kommer till sätt att få fram nya idéer på. En vanlig är brainstorming med post-it-lappar. Förutom det faktum att gamla sätt sällan ger nya resultat kan metoderna ha brister. Exempelvis att de som har lättare för att prata och ta plats får dominera, på bekostnad av mer eftertänksamma deltagare som kanske sitter på helt nya idéer.
Idéstafetten är ett enkelt upplägg som skapar variation, energi och struktur. Allt i kombination, som med ett Kinderägg! Det är en metod som passar lika bra under ett möte, i en workshop eller som en egen aktivitet under exempelvis tjugo minuter.
Utan utvärdering, ingen utveckling
Många vill ha effektivare möten, men få mäter om det faktiskt blir så. I den här artikeln tittar vi närmare på varför utvärdering är avgörande, men samtidigt blir meningslöst om du inte satt mål för vad mötet eller eventet ska leda till. Du får tips på vad du bör göra och inte för att följa upp möten och event på de sätt som ger dig rätt data och störst nytta.
Så hjälper du fler stjärnor att lysa
När det ska bokas talare eller paneldeltagare till möten eller event hamnar valet ofta på kända och rutinerade namn. Det utan att den som letar och bokar ens reflekterar över det. Men tiden förändras och deltagarna med den. Idag ser vi och många med oss ett ökande intresse för att in med nya röster som kan bidra med helt nya insikter och perspektiv.
Mötesreceptet: Perspektivskifte med ABCDE-modellen
Ibland fastnar grupper i berättelser om sig själva som begränsar snarare än att bygga hopp, energi och handlingskraft. Det kan handla om att kollektivt uppleva sig förbisedda, sämre rustade eller chanslösa jämfört med andra. Med hjälp av ABCDE-modellen (utvecklad av av psykologen Martin Seligman, för att utmana negativa tankemönster) kan vi hjälpa en grupp gemensamt nyansera en uppfattning och hitta ett mer konstruktivt perspektiv.
Har du också blivit mötesmanipulerad?
Möten är inte alltid så demokratiska som de verkar. Ibland tillåts de styras av dolda mekanismer och manipulation, vissa gånger helt medvetet. I den här artikeln får du lära dig känna igen några vanliga knep, hur de kan påverka vad som beslutas och vad du kan göra för att skydda dig själv mot att bli mötesmanipulerad.
Hemligheten bakom varför vissa möten ger bättre resultat
Du har säkert varit med om ett möte där diskussionerna fungerade ovanligt bra. Där deltagarna såg utmaningen ur olika perspektiv, men ändå kunde bygga vidare på varandras tankar och arbeta mot ett gemensamt mål. Kanske uppstod en känsla av att ni verkligen förstod varandra, utan att någon riktigt kunde förklara varför.
Hur den här typen av ”gruppflow” uppstår har länge förbryllat forskarvärlden. Men nu börjar de få en tydligare bild. Ny forskning visar nämligen att när hjärnor samarbetar börjar de också synkroniseras med varandra.
Aktiviteter för alla blir sällan bra för någon
Att något är okej för många betyder inte att det är bra för alla. För att skapa verkligt engagemang behöver vi ta hänsyn till att alla har sina egna funktionssätt och favoritaktiviteter. Tricket är inte att skapa en form som passar alla, utan snarare att växla mellan olika aktivitetstyper.
I den här artikeln får du veta varför standardupplägg sällan engagerar, hur tre olika deltagartyper tänker och fungerar och hur du med relativt enkla justeringar kan få många fler att bidra.
Varför halva publiken checkar ut och vad du kan göra åt det
Engagerade deltagare är inte en slump. Det är snarare resultatet av att mötet eller eventet är rätt designat. När energin i rummet dalar och deltagarna börjar dagdrömma eller syssla med annat beror det oftast på att aktiviteterna är för långa, monotona och enkelriktade.
I den här artikeln går vi igenom vad bristande engagemang beror på och vad du kan göra åt det. Du får bland annat veta hur olika personlighetstyper triggas av olika saker. Vi delar också med oss av tre genvägar till högre engagemang.
Hur får du genomslag i Almedalen? Bryt mot manuset!
I ett Almedalen fullt av expertpaneler och rapportseminarier räcker det ofta med små, smarta grepp för att sticka ut. Den här artikeln handlar om hur du bryter vanlighetens förbannelse, skapar minnesvärda upplevelser – och får genomslag för såväl budskap som varumärke. Med exempel, tips och inspiration.