Hur får du genomslag i Almedalen? Bryt mot manuset!

I ett Almedalen fullt av expertpaneler och rapportseminarier räcker det ofta med små, smarta grepp för att sticka ut. Den här artikeln handlar om hur du bryter vanlighetens förbannelse, skapar minnesvärda upplevelser – och får genomslag för såväl budskap som varumärke. Med exempel, tips och inspiration.


För alla sinnen och ett äkta engagemang är ett av tio teman i Herr Omars trendrapport 2025. Den kan du läsa mer om här.


Lagen om vanlighetens förbannelse

År efter år ser vi hur majoriteten av Almedalsarrangörer kör på ungefär samma upplägg. Ett seminarium med rapportpresentation följt av en expertpanel som kommenterar och spekulerar. Ofta utan att publiken får vara med – varken i det som sker eller genom samtal med varandra.

En övertro på att det beprövade ger effekt gör att många väljer genren som inom country kallas middle of the road. I bästa fall resulterar det i vilopuls strax över medel. I sämsta fall i gäspningar och dagdrömmande.

Att drabbas av vanlighetens förbannelse är vanligt just vid eventplanering. Det gör att man sällan får till de effekter och minnesvärda ögonblick man både vill ha – och egentligen behöver.

Vinnare är den som vågar bryta mot manuset

Okej, du kanske inte vill dra det till Gudrun Schyman-nivå och elda upp hundra lax på en klotgrill. Bara lugn – det behöver inte vara extremt för att funka. Mellanmjölkssyndromet är nämligen så utbrett att redan små avvikelser gör stor skillnad.

Att bryta mot manuskriptet kan handla om en oväntad inledning, en hemlig gäst eller att bjuda på något annat än kaffe med bulle eller wrap. Ofta räcker det med enkla förändringar i formen för att skapa en annan och mycket mer engagerande upplevelse. På så sätt får ni fler att minnas både er, ert budskap och eventuella önskemål om agerande efteråt.

Den som tror att det krävs både budget och bravader för att sticka ut har fel. Lite nyfikenhet och kreativitet i kombination med mod och fingertoppskänsla räcker långt. Låt ordet ”brukar” bli er nya röda flagga.

Starka upplevelser har tre ingredienser

Att låta slumpen avgöra vad som berör och fastnar är en väg att gå. En annan och bättre är att designa upplevelser. Magi uppstår när ögonblick möter förberedelse. Vi jobbar själva med en enkel metod vi kallar PAM. P står för platsen – scenen – vilket handlar om både miljö och kontext. A står för aktivitet eller händelse. M är människorna. Där ingår både deltagarna själva, andra i rummet och ofta en eller flera med en huvud- eller biroll i handlingen.

När alla tre delar samspelar händer något. Det är då upplevelsen lyfter.

Tennisdomarstolar, en blomsterfarbror och workshop i picknickformat

Vi har många exempel på hur vi själva har ”brutit mot manus” och skapat inslag som blivit uppmärksammade och virala. Här är tre favoriter.

Tennisdomarstolar för annars osynliga entreprenörer

Ett seminarium om villkor för entreprenörer saknade just entreprenörer i panelen. Vi ställde därför fram två tennisdomarstolar. Entreprenörer ur publiken fick kliva upp och därifrån bidra med reflektioner och frågor under samtalets gång.

Blomsterfarbrorn som delade ut träd

Tidigare var det vanligt att låta en ”inlånad” kvinna dela ut blomma och kram till de i regel män som talat. För att ”flippa perspektivet” bjöd vi in en farbror i hatt som delade ut små planterbara träd. Greppet kommunicerade hur arrangören på riktigt brydde sig om både social och miljömässig hållbarhet.

Picknickworkshop i sällskapsspelsformat

Istället för ännu en sittning i rader skapade vi en picknick på gräset, med flaggspel, filt och en picknickkorg fylld med glassar. Spelkort i olika kategorier blev samtalsämnen. Med hjälp av timglas och tärning blev aktiviteten ett samtal i sällskapsspelsformat. Resultatet? Ett av de mest omtalade inslagen det året.


Fem tips på hur du bryter mot manuskriptet:

Här är fem konkreta tips på hur ni – med eller utan vår hjälp – kan bryta mot manus. I Almedalen eller någon annanstans. För att skapa aktiviteter som ger de effekter ni vill ha – och kanske behöver.

  • Tänk oväntat från start: Behöver ni ens ett traditionellt seminarium? Utgå från de känslor och budskap ni vill förmedla. Våga välja ett upplägg som er publik inte väntar sig.

  • Utnyttja miljön kreativt: Ta vara på kraften i platsen. I Visby kanske ett kollektivt morgonbad i havet eller ett promenadsamtal i gränderna ger bättre effekt än ännu ett tält med stolar.

  • Involvera människor, på riktigt: Skapa interaktion. Gör åskådarna till medregissörer. Låt dem bidra via pappersfrågor eller reaktionskort i stället för traditionell handuppräckning.

  • Berör fler sinnen: Ibland räcker det inte att aktivera enbart syn och hörsel för att skapa upplevelser som berör och man minns. En doft, en smakbit eller något att röra vid? Det lilla kan förstärka det stora.

  • Våga visa personlighet och mod: Släpp det förväntat formella. Dela en berättelse, visa något personligt eller avslöja två saker från din bucket list. Äkthet smittar.


Vi hoppas att våra exempel och tips inspirerat dig att också våga bryta manuskriptet. Vill du ha ett kreativt bollplank eller hjälp i genomförandet? Då står vi gärna till förfogande.

Tillsammans kan vi skapa nästa stora snackis – med dig som avsändare!


Vill ni också sticka ut i Almedalen – på riktigt?

På Herr Omar hjälper vi organisationer att tänka nytt och skapa aktiviteter som människor faktiskt minns. Vi kallar det att bryta manuskriptet. Det handlar inte om att göra något smart som väcker känslor och inte nödvändigtvis spektakulärt.

Hör av dig så berättar vi hur vi kan hjälpa er att skapa upplevelser med större genomslag, tydligare budskap och fler som både lyssnar och agerar.

Föregående
Föregående

Varför halva publiken checkar ut och vad du kan göra åt det

Nästa
Nästa

Stoppa gissningsleken med ett faktastopp