Blogg
Peter Jöback vill bära sin egen historia
I höst spelar han i Häxorna på Eastwick, en uppsättning han också är med och producerar. I december ser vi honom i Jag kommer hem igen till jul, en film delvis inspirerad av hans egna livserfarenheter. Vi träffade Peter Jöback för ett förtroligt samtal om bland annat entreprenörskap, kreativitet och hur man bearbetar upplevelser – i duschen eller i grupp.
Månadens trendspaning: Fler varumärken tar ställning i sociala och politiska frågor
Dagens konsumenter är värderingsstyrda. Det innebär att de till skillnad från tidigare generationer av konsumenter, som främst prioriterat pris eller bekvämlighet, belönar varumärken som vill förbättra världen.
Sociala grossister kan bidra till minskat matsvinn
Många vill, men kan inte bidra. Exempelvis saknas det mottagare som klarar av att ta emot donerad mat. Lagstiftning, utbildning och beteendedesign kan också göra stor skillnad. Butiker bör göra sina kortdatum-avdelningar snyggare och smartare, och restauranger kan bidra genom att köpa mer saker med kort datum eller som inte beräknas gå åt på vanliga sätt. Det var några av många slutsatser från Bentigo Måltidsministeriets samtal på tema svinnsmart.
Att mötas kan visst vara hållbart
När många människor ska samlas på samma ställe får det klimatkonsekvenser. Vi som arrangerar eller levererar till event måste därför anstränga oss för att minska deras klimatavtryck. I den här artikeln delar vi med oss av fem konkreta förslag på hur det kan gå till. Det handlar bland annat om att arrangera fler event samtidigt, att göra de bättre resorna till egna event och att minska matsvinnet.
En hållbar kunskapsstad kräver nya samtalsplatser
Kunskap och bildning är förutsättningar för att skapa en socialt hållbar stad och den behöver vara tillgänglig för alla. Idag saknas det platser där människor med olika perspektiv kan mötas. Synen på lärande behöver också ändras, så att man lägger lika stort fokus på reflektion, samtal och validering som på själva informationsintaget. Det var några av en mängd slutsatser som deltagarna i samtalet om den hållbara kunskapsstaden kom fram till.
Månadens trendspaning: Varumärken marknadsför sig med egna pop-up hotell
Taco Bell är ett av många varumärken som hakat på trenden med att öppna tillfälliga hotell. I maj i år tog de tillfälligt över och satte sitt namn på ett hotell i Palm Springs, Kalifornien, under en weekend. Rummen kostade nära tvåtusen kronor per natt men sålde ändå slut på mindre än två minuter. Taco Bell är bara en i raden som öppnar tillfälliga hotell, mikrohotell (hyr och gör om ett rum på ett befintligt hotell) eller startar ett eget Airbnb.
Livslångt lärande håller hjärnan frisk
När vi lägger tid på att lära oss nya saker händer det en massa spännande saker i hjärnan. Bland annat utvecklas ett fett och en slags vägar som tillsammans bidrar till att signaler kan röra sig snabbare mellan hjärnans olika delar. Lärande fungerar faktiskt som jympa för hjärnan, håller den i form och kan till och med bromsa utvecklingen av demens.
Mer matkunskap ger konsumenterna ökad makt
Under tredje avsnittet delen av Bentigo Måltidsministeriet navigerade vi i djungeln av märkningar på livsmedel och som bara blir allt fler. Vad är egentligen rätt för klimatet och den egna hälsan? Ekologiskt sägs ju vara dåligt för klimatet och nya superlivsmedel påstås göra oss friskare. För att diskutera dessa frågeställningar bjöd vi in ett gäng samtalsdeltagare, varav flera extra insatta i ämnet, till ett samtal om vem och vad vi egentligen kan lita på.