Blogg
Snart presenteras årets eventtrender
I början av mars släpper Herr Omar årets rapport som presenterar trenderna som kommer ha stört påverkan på form, aktiviteter och innehåll på event och möten det kommande året. Du kan redan nu prenumerera på Omarish som är trenduppdateringar vi skickar ut 4-6 gånger om året. Då får du också ta del av förra årets trendrapport och får den nya för 2020 i samband med att den lanseras.
Servera hållbart på eventet
Det är tyvärr inte så enkelt som att vegetarisk mat alltid är det bästa för planeten. Fisk, skaldjur eller fågel kan vara nästan lika bra och är ofta bättre för hälsan. Långa transporter och det faktum att en tredjedel av all mat som produceras slängs är också att ta hänsyn till. Dessutom handlar hållbar servering vid event om att servera mat och dryck som också är bra för vår egen hälsa.
Bli en taltruist och minska scenskräcken
Ny forskning visar att altruism, alltså att ägna sig åt att hjälpa andra och göra goda gärningar, sänker kroppens stressnivåer. Det här kan vi dra nytta av för att lindra scenskräck genom att fokusera på hur det vi förmedlar kan hjälpa andra istället för hur vi uppfattas. Dessutom bör vi avliva myten om att prestation handlar om ”att ha pannben”. Sanningen är nämligen att det är precis tvärs emot.
Peter Jöback vill bära sin egen historia
I höst spelar han i Häxorna på Eastwick, en uppsättning han också är med och producerar. I december ser vi honom i Jag kommer hem igen till jul, en film delvis inspirerad av hans egna livserfarenheter. Vi träffade Peter Jöback för ett förtroligt samtal om bland annat entreprenörskap, kreativitet och hur man bearbetar upplevelser – i duschen eller i grupp.
Månadens trendspaning: Fler varumärken tar ställning i sociala och politiska frågor
Dagens konsumenter är värderingsstyrda. Det innebär att de till skillnad från tidigare generationer av konsumenter, som främst prioriterat pris eller bekvämlighet, belönar varumärken som vill förbättra världen.
Sociala grossister kan bidra till minskat matsvinn
Många vill, men kan inte bidra. Exempelvis saknas det mottagare som klarar av att ta emot donerad mat. Lagstiftning, utbildning och beteendedesign kan också göra stor skillnad. Butiker bör göra sina kortdatum-avdelningar snyggare och smartare, och restauranger kan bidra genom att köpa mer saker med kort datum eller som inte beräknas gå åt på vanliga sätt. Det var några av många slutsatser från Bentigo Måltidsministeriets samtal på tema svinnsmart.