Blogg
Möten utan avbrott är skadliga för hjärnan
Mötessjukan och hur den kan botas är ett återkommande tema i våra artiklar och föreläsningar. Nu har en ny studie visat en annan risk med för många, långa och dåliga möten. Nämligen att när de staplas på varandra så ökar stressen betydande. Det gör att deltagarna får svårare att hitta fokus och engagemang. Att köra timslånga möten direkt efter varandra är därför direkt ineffektivt. Med så lite som tio minuter paus emellan minskade stressen, vilket gav betydligt större fokus och engagemang.
Blir framtidens möten fysiska eller digitala?
Detta är en fyra år gammal artikel i repris. I den försökte vi bena ut om framtidens möten skulle fortsätta vara fysiska eller bli digitala. Då kunde vi inte ens i fantasin förutse att en årslång pandemi skulle digitalisera möten och event i expressfart. Men vi förutsåg redan då att hybridmöten skulle bli en ny företeelse. De som arbetade professionellt med möten våren 2017 trodde att tekniken skulle få liten betydelse för utvecklingen av möten.
Ljud är det nya svarta
Många menar att en bild säger mer än tusen ord. Samtidigt kan det vara lättare att ta del av orden när de levereras i ljudformat. Poddar och ljudböcker bara fortsätter växa i popularitet tillsammans med nya ljudmedier som Clubhouse. Nu kommer också tittfria möten och event. Den viktigaste förklaringen till att ljud är så populärt är att man blir fri att kunna göra annat under tiden.
Kreativast vinner – satsa på upplevelser i ny förpackning
På en uppåtgående marknad där efterfrågan är större än tillgång kan man komma långt på prat och marknadsföring. I nedgång eller lågkonjunktur gynnas istället den som erbjuder mest pang för pengarna. Det handlar inte bara om mest, utan också i vilken form, smak och förpackning saker erbjuds. Den som är snabbast på att anpassa sig och sina produkter och tjänster efter den verklighet som råder, inte den man önskar, kommer att vara vinnare.
Herr Omar hjälper Smaka på Trollhättan med Europas första hybrida matfestival
21–22 maj anordnas Smaka på Trollhättan – Europas första matfestival i hybridformat. På programmet står världens första fullt virtuella restaurang, korande av Trollhättans Mästerkock – och ett världsrekordförsök!
Smaka på Trollhättan arrangeras av City Trollhättan, Trollhättans Stad och Visit Trollhättan Vänersborg, med stöd av upplevelsebyrån Herr Omar och Turistrådet Västsverige. Evenemanget skulle genomförts redan förra våren, men pandemin satte stopp. 2021 ställer man om istället för att ställa in.
Några hundra på plats och tusentals på distans under framtida event
När event och möten digitaliserats i expressfart ritar det om kartan för alla som arrangerar eller arbetar med event och möten. Att kunna delta på distans, gärna som grupp, blir ett hygienkrav. Event och möten kommer också arrangeras parallellt på olika platser, uppkopplade mot varandra, och några bli tittfria. Det är exempel på saker vi mest troligt får uppleva under de kommande åren.
Nej, medarbetarna behöver inte ett videomöte till
Att skapa gemenskap utan att ses fysiskt är en utmaning. Men faktum är att man kan göra mer än de flesta tror. Det som krävs är lite koll på hur vi människor fungerar psykologiskt i kombination med en portion kreativitet. Börja med syfte och mål och fokusera lite mindre på tekniken. Skapa aktiviteter där deltagarna får händerna fria för annat och aktivera dem. Det är några saker som bidrar till bättre digitala möten och event.
Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid
Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara en av alla möjligheter som väntar.
Att försöka hårdare ger inte fler idéer
I tider av förändring gynnas den som är kreativ och nyfiken. Det är en superkraft alla kan öva upp. Slogans som We try harder eller Just do it är kontraproduktiva när det kommer till kreativitet. Tricket är istället att zooma ut och hitta en skön sinnesstämning. I den här artikeln reder jag ut hur kreativiteten fungerar och kan boostas.