Blogg
Hjärnan i möte
Hjärnan är en fantastisk men också känslig skapelse. I möten kan den bli uttråkad och gå ner på lågvarv, eller bli störd och tappa fokus. Men den kan också triggas till att producera lyckohormoner som ökar fokus och kreativitet. Socker är bränsle för hjärnan men bara i små doser. För mycket socker gör i stället hjärnan först hyperaktiv och sedan trött.
Ett gott samtal kräver skickliga lyssnare
Vaccin och vaccinpass är bara de senaste exemplen på frågor som skapar konflikt och splittrar familjer. Oavsett om polariseringen är en slump eller resultat av en strategi, så finns det hopp. Ett socialpsykologiskt experiment som utfördes på 50-talet ger oss viktiga ledtrådar till hur polariseringen kan minskas. I väntan på det så kan du och jag bidra genom att bli skickligare i konsten att samtala. Här får du lära dig hur det går till.
Omarish #1 2022
I årets första Omarish – vårt kostnadsfria månadsbrev – presenterar vi ett gäng nya trendspaningar. Vi gör också en genomgång av coronaläget för möten och event inför våren.
Kickoff på distans. Går det? Javisst!
Att skapa en känsla av gemenskap trots att människor inte kan samlas fysiskt är en utmaning. Men det går. När det görs på rätt sätt kan det till och med bli riktigt lyckat. Bland annat är det viktigt att arrangören utgår från deltagarnas fysiska och psykologiska behov samt erbjuder fler aktiviteter än de man bara kan titta och lyssna på. Vi hjälper gärna till.
Fem steg till mer hållbara event
Mycket av miljöarbetet inom event och möten har handlat om att sortera sopor eller spara energi. Det räcker inte. Att minska det miljöskadliga resandet ger en betydligt större effekt. Tvärt emot vad många tror så behöver inte det leda till färre event eller möten. Rätt hanterat kan det i stället bidra till att fler grupper än tidigare vill samlas för att uppleva saker tillsammans.
Nya trendspaningar november 2021
Nya omvärldsspaningar inom event och upplevelsebaserad kommunikation, insamlade och sammanställda av oss på mötes- och kommunikationsbyrån Herr Omar. Den här gången handlar det bland annat om en bio med symfoniorkester, hur Squid Game blivit en middagsupplevelse och om att vi nu lanserar Studio Almedalen.
Vi måste göra det värt att ses fysiskt
Några veckor eller månader efter exempelvis ett event minns vi bara de mest positiva eller starkt negativa ögonblicken. Genom att designa in ett antal minnesvärda ögonblick i serien av händelser kan vi påverka upplevelsen till det positiva. Att samlas för att göra och uppleva saker tillsammans kräver tid, energi och ofta resor som kan ge negativa klimatavtryck. Därför behöver vi se till att det blir värt det – varenda gång.
Event är kommunikation
När event och möten digitaliserades blev det uppenbart att ett par viktiga insikter saknades. Nämligen den att de är verktyg för kommunikation, och att denna behöver målgruppsanpassas för att vara effektiv. Plötsligt behövde man få deltagare att både komma och stanna, med utgången bara ett musklick bort. Att paketera om kommunikation till fysiska upplevelser är ingen enkel uppgift. Därför kan det vara klokt att ta hjälp om man inte kan eller hinner, och att avstå de gånger man inte har råd. Ibland är utebliven kommunikation bättre än dålig dito.
Möten och event i det nya normala
Efter nära ett och ett halvt år ser vi ut att kunna få många av våra friheter tillbaka i höst. Det innebär att vi åter kan börja göra saker på det sätt vi vill och inte som vi måste. Men att tro att livet återgår till så som det var före pandemin är att lura sig själv. Nya värderingar och att vad vi vill och får är lika starka som vad vi kan kommer ha en stor påverkan på hur det nya normala blir.